woensdag 11 september 2019

Moeke' s gehaakte pannenlappen.

De liefde voor handwerken is door mijn Moeke aan mij doorgegeven. En als Omi geef ik graag mijn kennis van handwerken door aan mijn kleinkinderen. De oudste is sinds de vorige logeerpartij aan het haken geslagen. En op zoek naar een klein project, kom ik op een simpele pannenlap.
Maar een echte ouderwetse pannenlap die vroeger in de boerderij-keuken van mijn moeder altijd aanwezig was, die moet ik toch nog wel kunnen maken!
Heel lang geleden was zo'n pannenlap haken een van mijn eerste oefeningen op handwerkgebied.

Met wat hulp van internet en wat oefenen lukt het me om weer zo'n heerlijk ouderwetse pannenlap te maken.

En " Cook", mijn privé-kok, kan een paar nieuwe kook- en braad-lappen goed gebruiken!! 

Met een paar leuke kleuren haakkatoen ga ik aan de slag. 
Ik haak graag met Catania van Schachenmayr. Van vele verschillende kleuren heb ik een kleine voorraad in huis of in ons Kemperke.

Haaknaald 2,5 mm mét hulpstuk gaat altijd mee in de handtas.

Een andere combinatie van haaknaald en (bijpassend) garen is natuurlijk ook heel leuk.

Een heerlijk klein handwerken voor die korte pauze momenten in huis of onderweg. Ja, een pauze is bij mij altijd mét een handwerkje of leesboek!!

Dus, hup aan de slag;
O ja, even wat algemene haak-zaken;
  • De opzet maak ik altijd met een "magische" lus.
  • Voor het eerste stokje van de toer kun je 2 lossen haken. Ik maak altijd een "vals" stokje.
  • En leg ik het haakwerk even weg, dan sluit ik de haak-lus even dicht met een haakje.
En nu, nu gaan we echt beginnen.
  • Opzetten en 1ste toer: 30 vasten in magische ring. De lus kun je later altijd nog aantrekken.... 
  • Sluit met een halve vaste, werk niet draaien. Ga verder met de volgende toer.
  • 2de toer : 2 lossen (is eerste stokje) of een vals stokje, 6 stokjes op de volgende 6 vasten, 1 losse, 7 stokjes op de volgende 7 vasten,
  • Draai het werk,
  • 3de toer: haak op elk stokje een stokje, OM die ene losse van de vorige toer haak je 1 stokje-1 losse-1 stokje (in hetzelfde gaatje), dan weer op elk stokje een stokje haken.
  • Draai het werk,
  • Herhaal de laatste toer tot je 18 toeren hebt gemaakt,
  • Hecht NIET af, ga door met de afwerkrand,
  • En dat is rondom een picootjes-rand,
  • 3 lossen, steek de haaknaald in de eerste losse en maak een halve vaste,
  • Sla één steek over,
  • Haak 1 vaste op de volgende steek,
  • Maak weer 3 lossen en creëer het volgende picootje,
  • Opnieuw met 3 lossen. Enz. Enz........
  • Als je rond bent dan draad afhechten,
Veel plezier met haken!

Ja, zelfs onderweg maak ik graag een paar steekjes. Tussen kaartlezen en AutoBingo spelen door komen er heel wat steekjes tevoorschijn.

Groet van Quebbel, Maria Teeuwe-Holtlag.

2 opmerkingen:

Rika Molenaar zei

Wat leuk dat je het patroontje deelt van je pannenlap. Bedankt daarvoor.

Ineke zei

Deze pannenlappen hadden wij ook altijd vroeger in de keuken. Ik heb er zoveel gemaakt, maar al jaren niet meer. Wel fijn dat je er een beschrijving hier hebt geschreven. Altijd handig!