dinsdag 3 januari 2017

Met Scraps, restjes en Strings tot een Mesthoop

Enige tijd geleden ben ik naar de Trunkshow van Trijntje van der Horst (klik voor link) geweest. Een heerlijke middag in haar gezellige atelier met quilt, quilts en nog eens quilts. Geen gedoe met handschoenen aan en niet aanraken van de quilts. Nee, elke quilt kwam na een babbeltje op de tafel te liggen en kon goed bekeken en bevoeld worden.
Duidelijke uitleg over haar Mesthoop-quilts.
Heerlijk bekijken in close-up.
Ik kan veel vertellen over haar prachtige Mesthoop, maar ach kijk gewoon even mee.

De blauwe driehoekjes geven de quilt een mooi ritme.

Vol passie is Trijntje aan het woord.

Echt waar, alles uit de rest-stoffen-bak-kist-teil-ton-......
Veel van haar Mesthoop-quilts zijn gemaakt met strookjes en/of reepjes stof. En in het Engels worden dat 'strings' genoemd. Het kan dan dus voorkomen dat er tussen die lapjes een ander klein, smal "lappie" te voorschijn komt.
Nee, er werd niet paal gedanst, hihi.

Prachtige Mesthoop-quilt van vele "Strings".

Al enige jaren ben ik (door Trijntje, hihi) aangespoord om allerlei resten stof te verzamelen. Ook van veel andere quilters heb de afgelopen jaren wat mogen ontvangen. En dan is het nu toch wel de hoogste tijd om zelf aan de slag te gaan met die zakken en bakken vol met restjes stof.
Waarmee ga ik beginnen!?
Op advies van Trijntje eerst maar eens een eenvoudig patroontje tekenen en met de paperpiecing methode aan de slag gaan. Ik ga deze keer op papier naaien en het dan later verwijderen. Het kan natuurlijk ook op dunne vlieseline, deze kan blijven zitten bij het sandwichen en quilten.
Het gaat als de bliksem.......en het is leuk om te doen.
Tijdens het werken ben ik nog wel even op zoek naar de juiste opstelling van snij-mat, naaimachine en strijktafel. Mijn snij-mat op een kleine draaischijf is in ieder geval super handig.
Het gaat echt niet zonder de juiste tools!
De boekenlegger van het Quiltersgilde (klik voor link) is bij deze techniek een onmisbare tool. Maar ook een scherp snijmes en een "add-a-quarter"-liniaaltje zijn (voor mij) het juiste gereedschap.
Mijn Quebbel-emmer is nu ook een Mesthoop-emmer geworden!
Het werken op papier geeft mooie rechte en scherpe naden. En het wegscheuren van het papier is een leuk werkje vanavond bij een mooi tv-programma of bij een luisterboek. Trijntje vertelde ook dat je eerst heeeeeeel veeeeeel blokken moet maken om daarna pas een compositie te gaan maken. Als je tevreden bent dan gaan alle blokken aan elkaar en kun je gaan nadenken over de afwerkbies en het quiltwerk.
Leuk hé, en er komen er nog veel meer.
Ik ben voorlopig dus zoet met rest-verwerking. En ik ben zeer benieuwd of ik dan ook een vermindering zal gaan zien in al die zakken, bakken, tasjes, doosjes, teiltjes, en zo meer!!!!!!

Groet van Quebbel, Maria.



4 opmerkingen:

quiltmarjanneke zei

Prachtig en rest verwerking is heeerlijk , ik doe het ook al jaren met veel plezier. Trijntje is daarbij een goede inspiratiebron! Geniet van je scraps!

Yvonne zei

Wat een leuke ideeën voor je rest stofjes!

Ineke zei

Dit is dus geen project van een paar dagen, kan zomaar iets voor jaren zijn. Leuk hoor!
Liefs, Ineke

Chris zei

Ik heb nu toch een nieuwe visie op mesthopen en strings!! Leuk en vrolijk werk.