zondag 8 september 2019

Quebbel was veel in actie......

De afgelopen weken was ik veel in het land in actie.
Daardoor is het bloggen niet gelukt. En er is best veel te vertellen!!??

Maar laat ik met gisteren beginnen......

DE LEDENDAG "MEET&GREET" van het QUILTERSGILDE.

Een speciale dag voor leden met workshops, lezingen, demonstraties en ruimte voor ontmoeting en inspiratie.

En ik heb op verzoek van de organisatie een doorlopende demonstratie mogen  geven. In de grote zaal van De Schakel in Nijkerk heb ik mijn standje ingericht voor de uitleg van;.......

SANDWICHEN MET DE LATTENMETHODE.

En doorlopend was het.
Wat een belangstelling voor deze techniek!
Mijn bijnaam is dan wel Quebbel, maar een gehele dag uitleg geven is toch best pittig voor mijn stembanden. Trouwens de rest van mijn lijf vraagt ook wel even pauze.
Toch zat ik vandaag even aan de eettafel met alle spullen van de demonstratie. En met plezier heb ik toch een nieuwe serie foto's gemaakt voor een uitleg.
Het verhaal dat ik gisteren wel tientalle keren verteld heb zit nog vers in het hoofd...

Dus daar gaan we;
Dubbelen met latten.
Een mooie strakke quilt-sandwich geeft een prachtig resultaat tijdens én na de vele quiltsteekjes die elke quilt verdient.
Of je nu handmatig die steekjes maakt of met behulp van een een naaimachine!
Maar dat dubbelen oftewel sandwichen is een hele klus. Zeker als de afmeting van de top groter gaat worden dan het tafelblad.
En sinds ik lid ben geworden van de club van 60 én de club van Artrose, is het op de grond kruipen of over 6 tafels hangen niet meer een leuke klus.
Al vele jaren maak ik gebruik van latten en schilderstape.
Dat de achterkant en de top netjes gestreken moet zijn is logisch. En de afmetingen ten opzichte van elkaar is ook bekent.

Laten we gewoon beginnen;
Alles ligt klaar: de top, de achterkant en de vulling. Ik kies graag voor een Hobbs. Maar elke andere tussenvulling is prima met deze techniek te doen.

Mijn eettafel is een beetje van ruwe hout gemaakt. Daarom leg ik er altijd een stuk plastic of tafelzeil op. Het risico dat de stof of de rijgdraden achter iets blijven haken is dan klein.

Mijn kleine dienblaadje staat klaar met alles wat nodig is voor deze leuke en handige quilt-klus.

De achterkant MET DE ACHTERZIJDE NAAR JE TOE vastzetten met schilderstape op de lat.

En rustig, naar je toe, oprollen.
Niet te strak en de lat zeker niet aantrekken omdat je denkt dat de stof strak op de lat moet komen.

De tussenvulling losjes oprollen. Kan ook op een dunne lat of ronde stok. Maar is niet noodzakelijk.

De top ook vastzetten met schilderstape. Maar deze moet MET DE VOORZIJDE NAAR JE TOE. En ook weer rustig oprollen.

En dan alles op elkaar leggen;
1. De achterkant
2. De tussenvulling
3. De top.

GA NIET MET JE HAND STRIJKEN OF WRIJVEN!!!!!!

Die plooien geven geen leuk resultaat. 

Gewoon de stof op de juiste plaats slaan!
Klinkt gek, ik weet het. Maar de stof gaat vanzelf op de juiste plaats. Je moet er wel voorzorgen dat de lagen niet dubbel liggen.

En dan onder in de hoek beginnen.
Ja echt, met deze methode is dat juist het fijne.
Door de fixatie van het oprollen én het gewicht van de latten blijft alles op zijn plaats.

En dan kun je gaan rijgen of gaan spelden.
En met hulp van een lepeltje gaat dat fantastisch. 

De juiste houding is belangrijk om het even vol te houden.
Maar met fijne muziek of een luisterboek is dit voor mij een heerlijk ontspannen quilt-werkje.

Nog even een detailfoto van het LEPELTJE VAN QUEBBEL!

Ook bij gebruik van quilt-spelden is het handig!

En als uit de keuken de opdracht komt;" Tafel dekken, we gaan eten?",is alles zo opgerold en even opzij geschoven om plaats te maken voor een heerlijke maaltijd van Cook!
Leg de rol altijd plat, op de bank of op je bed. Niet rechtop tegen de muur of in een hoekje. Alles schuift dan scheef en je kunt opnieuw beginnen.


Nog even de zaken op een rij:

  • Latten zijn 210 cm x 7 cm x 2 cm.
  • Gebruik schilderstape dat geen lijmresten achterlaat.
  • Werk met quilt-spelden, grote spelden, tacker of ga meteen rijgen.
  • Probeer dat lepeltje uit!
  • Strijk de top en de achterkant
  • Achterkant oprollen--》vanaf de bovenkant op de verkeerde kant van de stof
  • Top oprollen --》vanaf de bovenkant op de goede kant van de top
  • Tussenvulling eventueel oprollen, maar is niet noodzakelijk
  • Alles op de juiste volgorde leggen en hup aan de slag.
Veel succes en plezier. Met deze methode komen er misschien meer AFFO's in de kast!

Dank voor de vele leuke reactie's, tips en complimentjes tijdens de demonstratie.

Groet van Quebbel, Maria Teeuwe-Holtlag.

3 opmerkingen:

Hilly zei

Handige manier Maria. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

miekequilt zei

Goede uitleg. En zaterdag was het leuk druk bij je stand!!

Ineke zei

Leuke uitleg Maria, leuk je even gezien en gesproken te hebben afgelopen zaterdag. Zo doe ik het ook al jaren en vorig jaar deze uitleg aan onze Bee groep de Pinksterbloem gegeven. Fijne week!