woensdag 1 april 2020

Bezige Bijtjes.

Als Quebbel mis ik nu de Bee.
Of het nu een bijeenkomst is van twee of vele meer! We zullen het nog even moeten missen. Maar gelukkig komen er steeds meer leuke manieren om in contact te komen met elkaar.
Zelf stuur ik graag een kaartje of een mailbericht met een lange quebbel. Via 'beeld-bellen' knutsel ik op afstand met mijn kleinkinderen.
Er zijn ook al Bee's die door gaan via Zoomen. Er is dankzij de moderne social media gelukkig vele manieren om 'live' met andere mensen een samenzijn te beleven.

En na een paar winter-vakantie maanden vond ik het altijd leuk om een klein presentje te geven aan de diverse Bee-leden. 
Ik kan ze nu niet overhandigen, helaas. Maar volgens mijn jongste kleindochter kan ik het dan toch in een oude schoenendoos verpakken en per pakketje laten bezorgen.
Ja, zij heeft altijd wel een oplossing, die schat.

Hoor je het ge-quebbel....
En voor iedereen die zin heeft om iets kleins te haken, heb ik een kleine "Bezige Bij" in "Mijn eigen taal" uitgeschreven.

Wat heb je nodig:
o Haakkatoen, geel, zwart en wit.
o Bijpassende haaknaald
o Markeerder of hulpdraadje
o Vulling
o Maasnaald en schaar 

Tips en bijzonderheden:
o Haken in doorlopende toeren oftewel spiraal haken. Dus Amigurumi haken.
o Gebruik een markeerder (haakje of draadje) bij de laatste steek van elke toer.
o Tussen * en * steeds herhalen.
o v = vaste
o st = steek / steken
o hv = halve vaste
o hs = half stokje
o s = stokje
o Bij elke toer staat het totaal aantal steken van de betreffende toer, =...

Aan de slag:
o Begin met geel
o Maak een magische ring
o Toer 1: 6 vasten in de ring, =6
o Lus licht aantrekken
o Markeerder plaatsen 
o Toer 2: 2 vasten in elke vaste, =12
o Lus stevig aantrekken 
o Toer 3: *1 v, 2 v in volgende v*, =18
o Toer 4: *2 v, 2 v in volgende v*, =24
o Toer 5: vaste in elke vaste, =24
o Ga verder met zwart
o Toer 6: vasten, =24
o Toer 7: vasten, =24
o Toer 8: vasten, =24
o Ga verder met geel 
o Toer 9: vasten, =24
o Toer 10: vasten, =24
o Ga over op zwart 
o Toer 11: vasten, =24
o Toer 12: *2 v, 2 v samenhaken*, =18
o Toer 13: *1 v, 2 v samenhaken*,  =12
o Vul het bijtje stevig op
o Toer 14: 2v, 2v samen haken =9
o Lijf eventueel verder opvullen.
o Toer 15: 1v, 2v samen haken =6
o Toer sluiten met een hv.
o afhechten met lange zwarte draad.
o Met een paar steekjes de achterkant van de bij sluiten.
o Borduur met een Frans knoopje de oogjes tussen toer 3 en 4 met een tussenruimte van 4 st.
o Eventueel een klein mondje
Oogjes en een snoet.....

VLEUGELS 2x

o Met wit.
o Magische ring.
o Toer 1: haak 6v, =6
o Lus lichtjes aantrekken 
o Toer 2: haak 2v in de volgende v, 2hs in de volgende v, 2s in de volgende v, 2hs in de volgende v en eindig met 2v in de volgende v, afhechten met hv.
o Laat bij één vleugel een lange draad zitten.
Stevige vleugeltjes...

Afwerking:

o Werk alle draadjes weg van de vleugels en naai met de lange draad de vleugels aan elkaar vast met een paar steekjes. 
o Bevestig de vleugels in het midden op de eerste gele streep.

En klaar is de Bezige Bij!
Veel haakplezier.

Deze zullen vast een
leuke bestemming gaan krijgen.....
Dit bijtje of twee van deze bezige diertjes passen goed op een gehaakte deksel. En gevuld met honingdrop een leuk presentje!

Groet van Quilt Quebbel, die ook graag haakt,
Maria Teeuwe-Holtlag.

3 opmerkingen:

Conny's-blog zei

Wat lief en schattig wat je hebt bedacht zeg..................liefs.Conny

Hilly zei

Ik ga er mee aan de slag. Het resultaat zul je wel zien

mia zei

Ik heb het geprobeerd, maar wat een gepriegel, mij lukt het dus niet om zulke mini's te maken, weer zo'n Maria ding, heel leuk zijn de bee's