zaterdag 11 januari 2020

Een mooi borduurwerkje.

Naast patchen en quilten werk ik ook graag met een borduur-naald. In een ver verleden heb ik het borduren van mijn Moeke geleerd. Als klein kind kreeg ik een vierkant borduurlapje en mijn moeder maakte als voorbeeld de eerste paar steekjes. De opdracht was dan, "ga maar rond en als het niet lukt dan help ik je weer verder". Op die manier zijn er heel veel kleine kleedjes tot stand gekomen. En de liefde voor naald en draad waren geboren.
Jammer dat ik geen kleedje meer heb maar in mijn herinnering weet ik nog precies hoe ze er uit zagen!
Een vrolijk zonnetje die
voor ieiedereen graag schijnt.
Sinds vorig jaar heb ik het borduren weer opgepakt. Door de blessure aan mijn rechterhand was lapjes aan elkaar zetten geen optie. Maar met het borduurwerk in een ring heb ik deze leuke, ontspannende hobby weer opgepakt.
Duidelijk patroon op A4 formaat.
Een van de vakantiewerkjes deze winter is een Kerst SAL van www.jardinprive. Een heerlijk patroon gratis te downloaden en niet al te groot. Het voorbeeld was met wit geborduurd op een rode ondergrond. Ik heb gekozen voor een beige linnen en een borduurgaren dat verloopt in de kleuren groen, rood en een klein beetje bruin.

Op Eerste Kerstdag ben ik begonnen met borduren. Omdat je niet naar de kleuren hoeft te kijken gaat het best lekker snel. Al snel wilde ik van het voorgeschreven patroon afwijken.
In Memoriam van ons Kemperke.
Omdat ik een paar leuke houten knoopjes tegen kwam, besloot ik die in dit borduurwerk te gaan verwerken. En daar moet dan ruimte voor gemaakt worden.
vele jaren heb ik mogen
genieten van die lange latten.
De houten knoopjes geven de dingen aan die ik graag onderneem of doe. Om de knoopjes in te passen zijn er wat onderdelen weggelaten. De muziekbalken geven de eerste noten aan van "O Dennnenboom...". Een oud liedje dat veel gezongen werd, thuis op de boerderij.
Alles bij de hand voor
een paar heerlijke borduur-steekjes.
De eerste steekjes zijn heerlijk overdag in de zon gemaakt. Maar in de avond, met een handig borduurlampje erbij, kwamen er ook heel veel bonte kruissteekjes tot stand.
eenvoudig randje...
Als afsluiting heb ik er een randje van enkel kruissteekjes rondom gemaakt. Misschien dat ik dat nog aanvul met een ander randje. Of misschien nog wat lege plekken opvullen met hartjes, randjes of sneeuwvlokjes.
mooi...
Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Hoe de afwerking gaat worden weet ik nog niet. Stofjes eromheen of een lapje aan de achterkant. Of toch inlijsten.
Misschien wel leuk om in de nieuwe caravan te hangen!.
Ik zie nog wel.
Morgen maar eens gaan kijken in mijn handwerktas wat ik nu ga doen!
Haken, breien, borduren, knutselen, patchen,...
Ik zal me zeker niet gaan vervelen.

Groet van Quebbel, Maria Teeuwe-Holtlag.

3 opmerkingen:

Ineke zei

Wat is het leuk geworden, borduren vind ik ook zo leuk, heb nog veel liggen wat ik ook nog eens wil maken. Toch maar eens inpakken als vakantie project!!!

Conny's-blog zei

Word erg leuk en is zeker ook leuk om te doen.........liefs.Conny

Marja Rijnsburger zei

Wat een leuk borduurwerk en zo heel eigen met de knoopjes.
Fijne zondag.
Groetjes Marja