maandag 21 januari 2013

Quiltwerk in volle gang.

Met dit winterse weer is het heerlijk om bij de warme kachel te gaan quilten.
En dat gaat me zeer vlot af.
Naast het machine-quilten is het hand-quilten toch mijn favoriet. Mijn handen en vingers denken daar anders over, maar met vele kleine pauzes tussendoor heb ik afgelopen weekend toch mijn eerste AFFO van 2013 af kunnen maken.
De eerste AFFO van 2013.
Het is een pracht-exemplaar geworden. Het patroon stond in een vakantie-tijdschrift en met allerlei restjes stof was ik daar in 2012 al mee begonnen. Applicatie en patchen, twee van mijn lievelings-technieken.
Toen het middenstuk af was en de witte rand eromheen ging was het niet naar mijn zin. Tijdens het werk denk ik vaak na over de naam voor de quilt, bij deze moest dat iets met huizen zijn. En toen kwam ook het idee om in die witte rand iets te borduren. Eerst dacht ik aan een spreuk, maar al snel kwam het idee van verschillende benamingen voor 'Huis" in diverse talen.
Via een vertaal-programma op internet dus aan de slag; huis, spreekt voor zich  -casa, snel bedacht  -house ,niet zo moeilijk  -hus , huis in zweden en denemarken  -dom  ,is Pools voor huis   -huset , een huis in Noorwegen  -haus  , van onze ooster-buren  -ev, een Turks huis  -nyumba, is swahilisch (ik vond het zo'n mooi woord)  -domus, is latijns  -maison, patroon stond in een Frans tijdschrift  -talo, is fins  -vivenda, een portugese villa.
Met veel enthousiasme was het snel voor elkaar en dan is het afwerken niet veel werk meer.
De bies van restjes.
 Voor de afwerk-bies heb ik allerlei restanten gebruikt. Vele kleine stukjes aan elkaar gezet en door de terugkerende kleuren van het middenstuk is de witte rand geen probleem meer.
Alles ligt klaar.
 Elke quilt voorzie ik van een boven- en onder-bies om een lat doorheen te doen. Daardoor hangt de quilt altijd mooi glad tegen de muur.
Laatste steekjes
Voordat de afwerk-bies wordt vastgezet bevestig ik alle ophang-tunnels. De hoekjes zorgen ervoor dat de lat nooit uitsteekt.
Label printen
 Elke quilt verdient een mooi label. Ik maak gebruik van voorbedrukte labels en met behulp van mijn printer schrijf ik daar de gegevens op. Eerst de tekst op een vel papier printen. Dan het label op de juiste plaats vast maken met tape en nogmaals door de printer halen. Strijken en klaar is je label.
Laatste loodjes.
Nog even het label ,in de linker-hoek, vastnaaien en het quiltje kan aan de muur.
Gekke naam!
 Er zijn zoveel benamingen voor `huis`, daarom mijn grapje om deze quilt Huisz te noemen.
detail foto
Een goed begin van dit jaar.
In de hoop dat er nog vele AFFO´s in dit jaar volgen ga ik lekker verder.

Het machine-quilt-frame staat klaar in de hobby-kamer en ik heb al weer goed geoefend.
Het volgende project ligt al te popelen. En ik ook.
Wat is het toch een heerlijke hobby.
Genieten jullie er ook zo van?

Groet van Quilt Quebbel, Maria

1 opmerking:

Conny's-blog zei

Hij is mooi joh, mooie kleuren ook...............liefs.Conny